سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سعید جلیلی که جایگزین علی لاریجانی در مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی می شود، معاون کنونی آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه است. وی از گزینه های جدی برای تصدی وزارت امور خارجه هنگام تعیین دولت احمدی نژاد در دو سال پیش نیز بود.

سعید جلیلی 42 ساله متولد سال 1344 در شهر مشهد است. او دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع) در مقطع دکتری علوم سیاسی و از پرسنل باسابقه وزارت امور خارجه است. پایان نامه مقطع دکتری جلیلی در خصوص سیاست خارجی اسلامی به صورت کتاب منتشر شده و در کشور لبنان نیز به زبان عربی ترجمه و انتشار یافته است.

او به زبانهای عربی و انگلیسی آشناست و از سال 1368 در مسوولیت های اجرایی بسیاری فعالیت داشته که از جمله آنها، وابسته سیاسی در سال 1368 ، رئیس اداره بازرسی در سال 1370 ، دبیر سوم در سال 1371 ، دبیر دوم در سال 1373 و دبیر اول در سال 1374 و رایزن سوم در سال 1376 بوده است.

همچنین وی به عنوان معاون اداره آمریکای شمالی و مرکزی در سال 1376 ، رایزن دوم در سال 1377 مشاور رئیس جمهور در سال 1383 و معاون اروپا و امریکای وزارت خارجه در سال 1384 مشغول بوده است.

از جمله تالیفات وی کتاب سیاست خارجی پیامبر اسلام (ص)، الگوی تفکر سیاسی اسلام در قرآن کریم و مقالات مختلف در زمینه روابط بین المللی است.

جلیلی در زمان جنگ تحمیلی به عنوان نیروی بسیجی بارها در جبهه های جنگ حضور یافت و از ناحیه پا مجروح گردید.

وی که به ساده زیستی در زندگی شخصی شهرت دارد مورد اعتماد فراوان رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی است.

سعید جلیلی، مرد باسابقه سیاست خارجی احمدی‌نژاد، متولد سال 1344 در شهرمقدس مشهد (منطقه طلاب)است. وی که تحصیلات خود را تا مقطع دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به پایان رسانده، مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی است.

جلیلی در دورانی که برخی افراد تحصیل در دانشگاه را، بر دفاع از اسلام وانقلاب مقدم می‌دانستند و این بحث به‌صورت جدی حتی در سطح مدیریت دانشگاه امام صادق نیز مطرح بود، با جمع میان این دو مقوله به عنوان نیروی بسیجی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت و در راه دفاع از آرمان‌های انقلاب به درجه جانبازی نایل آمد.

وی در دی ماه سال 1365دیده‌بان لشگر نصر خراسان بود که در عملیات کربلای 5 از ناحیه پا مجروح شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه به دلیل فقدان امکانات و وضعیت اورژانسی پای راست خود را از دست داد. جلیلی پس از آن در واحد تدارکات لشکر به خدمت پرداخت.

جلیلی در بازگشت از جبهه‌های حق علیه باطل، رساله دکترای خود را با عنوان “اندیشه سیاسی در قرآن” در خصوص سیاست خارجی اسلام به رشته تحریر درآورد؛ رساله‌ای که پروفسور حمید مولانا، در مقدمه‌ای که بر آن نوشت، به تجلیل از شخصیت این دانش‌آموخته اقدام کرد. این رساله در کشور لبنان نیز به زبان عربی ترجمه و منتشر شده است.

جلیلی، در سال 68 به وزارت امور خارجه رفت و بعد از یک دوره 2 ساله، ریاست اداره بازرسی وزارت خارجه را بر عهده گرفت. مناصب جلیلی در وزارت امور خارجه عبارتند از:

1368: وابسته سیاسی
1370: رئیس اداره بازرسی
1371: دبیر سوم
1373: دبیر دوم
1374: دبیر اول
1376: رایزن سوم

پس از دوم خرداد 76 و تغییر اتوبوسی مدیران، وی به اداره امریکای وزارت خارجه منتقل شد و معاونت این اداره را بر عهده گرفت. در سال 80 نیز به دفتر مقام معظم رهبری رفت و در سمت مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبر انقلاب به ادامه خدمت پرداخت.

جلیلی که پس از انتخابات سوم تیر به عنوان گزینه مطرح و مورد نظر رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت امور خارجه مطرح بود، بنا به پاره‌ای مصالح عهده‌دار مهم‌ترین معاونت وزارت خارجه، معاونت اروپا و آمریکا شد. ضمن آن‌که در طول این دوره، ارتباط علمی خود با نهاد دانشگاه را قطع نکرد و به تدریس در دانشگاه ادامه داد.

وی که همچون رئیس‌جمهور در زندگی شخصی به پرکاری و ساده‌زیستی شهرت دارد، تا پاسی از شب در جهت تقویت دیپلماسی کشور تلاش می کندو مورد اعتماد رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی است.

جلیلی در مهرماه 86 پس از استعفای علی لاریجانی به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. اما آنچه امروز صحبت از این دیپلمات جوان و متعهد انقلاب را بر سر زبان ها انداخته است، اداره هوشمندانه، مقتدرانه و متعهدانه پرونده هسته‌ای و نحوه مذاکره او و تیم همراهش در مواجهه با کشورهای 1+5 بود.

وی یکی از از رویش های ارزشمند انقلاب اسلامی در عرصه دیپلماسی کشور است و این شکوفایی جز در سایه تعهد، تخصص و تفکر انقلابی به دست نیامده است.

تصاویر زیر عکس‌های منتشر نشده از وی است که سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن‌ها را بر روی خروجی خود قرار داده است.